
Számos alkalommal felmerült, hogy hiába van lehetőség elektronikus ellenjegyzésre, elektronikus aláírással történő szerződéskötésre, ha az ingatlan-nyilvántartási eljárások (jellemzően tulajdonjog, jelzálogjog bejegyzése) során nem használhatók az elektronikus okiratok. Ennek az volt az oka, hogy az ingatlannyilvántartási törvény korábban azt tartalmazta, hogy csak olyan beadványok nyújthatók be elektronikusan a Földhivatalba, amelyekhez nem tartozik melléklet1. Mivel szinte minden beadványnak van melléklete (legalább egy meghatalmazás, jellemzően valamilyen szerződés, nyilatkozat stb.) ez praktikusan azt jelentette, hogy semmilyen érdemi beadvány nem volt elektronikusan beadható.
Mivel a fenti tilalom már a múlté, nincs jogszabályi akadálya annak, hogy a Földhivatalhoz, mint elektronikus ügyintézésre kötelezett szervhez is elektronikusan aláírt dokumentumot nyújtsunk be! Ezt maga a jogalkotó is megerősítette: dr. Tóth M. Gábor, a Budapesti Ügyvédi Kamara elnöke által küldött, dr. Kósa Ferenc ügyvéd által kezdeményezett megkeresésre válaszolva a Miniszterelnökség Hatósági Ügyekért Felelős Helyettes Államtitkára kijelentette2, hogy „a hatályos jogszabályok jelenleg sem zárják ki annak a lehetőségét, hogy az ügyvédek a fentiekben hivatkozott jogszabályoknak megfelelő ingatlannyilvántartási eljárás megindítása iránti eredeti elektronikus kérelmet és a kérelmezett eljárás alapjául szolgáló eredeti elektronikus okiratokat nyújtsanak be az ingatlanügyi hatósághoz”.
A puding próbája azonban az evés: ki kellett próbálni, hogy a Földhivatalok ténylegesen befogadják-e az elektronikusan aláírt okiratokat és az alapján helyt adnak-e az ingatlannyilvántartási kérelemnek. Szerencsére azt kell mondanunk, hogy igen, a Földhivatalok befogadják az elektronikusan aláírt és benyújtott ingatlannyilvántartási kérelmet, amennyiben a mellékletek is eredeti elektronikusan aláírt dokumentumok.
A konkrét ügyben egy munkáltatói kölcsönhöz kapcsolódó jelzálogtörlési kérelmet nyújtottunk be Cégkapun keresztül E-papíron az illetékes földhivatalba. Magát az ingatlannyilvántartási kérelmet a jogi képviselő (jogtanácsos) eleve elektronikusan írta alá, és így tett a hitelező képviselője is a törlési engedély aláírásakor. A kérelemhez az igazgatási szolgáltatási díj elutalását igazoló elektronikus bizonylatot is mellékeltük, ezt szintén elektronikusan aláírtuk. A kérelem benyújtásáról egy automatikus cégkapus visszaigazolást kaptunk, majd pedig határidőben megérkezett a törlésről szóló határozat (természetesen papíron, postán).
Az ügyvédek, jogtanácsosok tehát nyugodtan megindíthatják az eljárást elektronikusan aláírt, ellenjegyzett iratok beadásával – tapasztalatunk alapján a Földhivatalok az eljárást lefolytatják, a kérelmet ugyanúgy elbírálják, mintha papíron érkezett volna.
1. az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény 25.§ (4) hatályát vesztette 2021. január 1-jével: „Az a beadvány, amelyhez melléklet nem tartozik, a miniszter e törvény felhatalmazása alapján kiadott rendeletében meghatározott elektronikus űrlap alkalmazásával elektronikus úton is benyújtható.”
2. Almásy Győző Helyettes Államtitkár 2021. október 19-én kelt válasza, elérhető itt: http://kozzetetel.bpugyvedikamara.hu
© 2023 Microsec Ltd. | Company registration number: 01-10-047218 | Tax number: 23584497-2-41