Az elmúlt hónapokban a koronavírus járvány komoly kihívás elé állított mindenkit. Jelentősen megváltoztatta az eddig megszokott berendezkedést, ebből következően a munkahelyi életet is. Bebizonyosodott, hogy az elektronikus aláírás széleskörű használata – az olyan különleges helyzetekben, mint amelyet a járványügyi veszélyhelyzet előidézett – megkönnyíti az egymástól távol lévő felek közötti jogi és üzleti tranzakciókat. Alkalmazása megoldást jelent az üzletmenet folytonosság fenntartására és az ügyintézés zavartalan folytatására.
Az elektronikus aláírás lényegében a kézzel írott aláírás elektronikus megfelelője, ám nem összekeverendő a különböző elektronikus felületekre kézileg felvitt aláírással (pl. postai csomagok átvételénél). Az elektronikus aláírás lényege, hogy egy dokumentum kódolásával megváltoztatjuk annak szerkezetét, így biztosítva hitelességét.
A hitelesség ebben az esetben azt jelenti, hogy a létrejött dokumentum olyan szerkezettel rendelkezik, mely alapján egyértelművé és letagadhatatlanná válik, hogy pontosan ki a dokumentum aláírója. Ezt a hitelességet jogszabály is elismeri, így az elektronikusan aláírt dokumentumok ugyanúgy bizonyító erejűek, mint a kézzel aláírtak. Sőt, hagyományos aláírást lényegesen könnyebb hamisítani, mint egy elektronikusan aláírt dokumentumot. Egy elektronikusan aláírt dokumentumot úgy megváltoztatni, hogy az teljesen megegyezzen az eredeti aláíró által hitelesített változattal, a tudomány jelenlegi állása szerint nem lehetséges.
Az elektronikus aláírás jelenleg az úgynevezett nyilvános kulcsú kriptográfián alapul. Ennek lényege, hogy minden felhasználó rendelkezik egy publikus és egy privát kulccsal; előbbi lényege, hogy azonosítsa a felhasználót, mivel globálisan egyedi, utóbbi pedig a nyilvános kulcs biztonságáért felelős. A publikus kulcsot mindenki ismerheti, sőt, mint az azonosítás egy eszközét, kell is ismerjék, a privát kulcs pedig a legtöbb esetben kizárólag a felhasználó birtokában van.
Habár az elektronikus aláírás során rengeteg bonyolult kriptográfiai algoritmus kerül elvégzésre, a gyakorlati alkalmazás a felhasználótól mindössze néhány kattintást igényel. Ebben az esetben az aláíráskezelő program segítségével a felhasználó egyszerűen kiválasztja az aláírandó dokumentumot és az ahhoz használandó tanúsítványt, majd, ha ezeket jóváhagyta, pár másodperc alatt el is készül az aláírt dokumentum, ezzel az aláíró értékes időt spórol meg. Az elektronikus aláírás alkalmazása lehetőséget teremt a papírmentes elektronikus ügyviteli folyamatok kialakítására, ami nem csak a járványügyi veszélyhelyzet során jelent hatalmas előnyt.
További információk az elektronikus aláírásról
Forrás: BERTA István: A nagy e-Szignó könyv
© 2024 Microsec zrt. | Cégjegyzékszám: 01-10-047218 | Adószám: 23584497-2-41