Örömteli, hogy egyre többen érdeklődnek az elektronikus aláírási lehetőségek iránt, és igyekeznek céges ügyintézésüket elektronikus útra terelni. Az elektronikus aláírás mellett – ingyenessége miatt – nagy népszerűségnek örvend az AVDH (azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatás), és az eSzemélyi is, azonban látni kell, hogy az üzleti életben ezek az állam által biztosított megoldások nem, vagy csak komoly korlátokkal használhatók.
Az AVDH szolgáltatás elsősorban arra szolgál, hogy az állampolgár az állami szervekkel való ügyintézése során elektronikusan eljárjon. Mivel a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 325. § (1) bekezdés g) pontja szerint teljes bizonyító erejű magánokirat hozható létre az AVDH szolgáltatás igénybevételével, felmerült a kérdés, hogy az AVDH-val hitelesített dokumentum az üzleti életben is felhasználható-e.
Ennek fő akadálya, hogy az AVDH szolgáltatást csak magánszemélyként tudjuk igénybe venni: a szolgáltatás használata során nem megoldott, hogy a felhasználó (hitelesítést kérő személy) cégképviseleti jogosultsága ellenőrzésre kerüljön (szemben az ún. szervezeti aláíró tanúsítványokkal, amelyek kibocsátása előtt a bizalmi szolgáltató köteles meggyőződni arról, hogy az aláíró tanúsítvány alanya jogosult az adott cég vonatkozásában pl. az „ügyvezető” titulus használatára). Így amennyiben egy cégképviselő céges dokumentumot AVDH-val hitelesít, minden esetben mellé kell tennie egy cégkivonatot, hogy egyértelmű legyen: ő az a Kovács István, aki az adott cég képviselőjeként a cégnyilvántartásban szerepel.
Műszaki és jogi oldalról problémát jelent az, hogy AVDH használatakor a felhasználó nem hoz létre elektronikus aláírást: a hitelesítendő dokumentumot a szolgáltatást biztosító NISZ Zrt. „írja alá” (látja el elektronikus bélyegzővel), nem a felhasználó. Ebből következőleg nem teljesül a cégszerű aláírásoknál előírt „sajátkezűség” követelménye, amely azonban elektronikus aláírással gond nélkül teljesíthető (az aláírást az aláíró tanúsítvány alanya saját eszközén, saját kezűleg hozza létre). További biztonsági kockázat, hogy az AVDH Ügyfélkapun keresztül, egy felhasználónév-jelszó párossal igénybe vehető, így még kétfaktoros azonosítás sem szükséges, mint pl. egy netbanknál.
Gyakorlati probléma, hogy a legtöbb nagy szervezetnél, pl. banknál együttes aláírási joggal rendelkeznek a cégképviseletre jogosultak, az AVDH szolgáltatás keretében viszont nem megoldható, hogy ugyanazt a .pdf dokumentumot egynél több személy hitelesítse, így az AVDH .pdf dokumentumok együttes aláírásra nem használható.
Fentieket figyelembe véve nem csoda, hogy a Magyar Állam sem ajánlja az AVDH használatát cégképviseletre, hiszen a www.magyarorszag.hu oldalon megjelent, az AVDH-t bemutató írásban1 arról tájékoztatja az állampolgárokat, hogy: „Gazdálkodó szervezet nevében tett nyilatkozat hitelesítésére az AVDH szolgáltatás önmagában nem használható (…). Ennek egyik oka, hogy az igazolás nem tartalmazza, mely szervezet nevében tesz/tehet nyilatkozatot a természetes személy, mi az adott szervezetnél betöltött szerepköre. Ehhez kapcsolódik az is, hogy míg az elektronikus aláírás vonatkozásában rendezi a jogszabály, hogy mi minősül a cégjegyzésre jogosult cégszerű aláírásának, az AVDH-s hitelesítés esetében viszont nem. (…) Emellett az AVDH szolgáltatást elsősorban elektronikus ügyintézési célra biztosítja a szolgáltató. Nagyobb összegű kötelezettségvállalások aláírására nem az AVDH, hanem saját minősített elektronikus aláírási tanúsítvány használata javasolt (…).”
Ha azt halljuk, hogy „volt arról jogszabály, hogy az AVDH céges célokra is használható…”, akkor tudnunk kell, hogy a kérdéses jogszabály már nincs hatályban, hatályát vesztette a többi, rendkívüli jogrendben hozott kivételes szabállyal együtt. A 2020 tavaszi, járványügyi veszélyhelyzet alatt kivételesen, korlátozott körben (csak a jogi személy tagjaként tett társasági nyilatkozatok vonatkozásában!) megengedte a jogszabály az AVDH cégképviseleti célú használatát2, azonban a kérdéses jogszabályt a veszélyhelyzet elmúltával hatályon kívül helyezték, és a jogalkotó javaslatot sem tett arra, hogy tartós szabályozás maradjon az AVDH üzleti célú használatának engedélyezése.
A személyazonosító igazolványhoz kapcsolódó elektronikus aláírás esetében még az AVDH-nál is világosabb a helyzet: az eSzemélyin lévő minősített elektronikus aláírást kibocsátó bizalmi szolgáltató, a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. Általános Szerződési Feltételei, illetve a szolgáltatás honlapja maga deklarálja, hogy a „személyazonosító igazolványhoz kapcsolódó e-aláírást a tulajdonosa csak mint magánszemély használhatja fel (pl. ha magánszemélyként szeretne beadni az illetékes hatósághoz egy kérelmet). Az eSzemélyivel létrehozott e-aláírás nem használható fel munkavállalói, cégképviseleti minőségben. Például, ha valaki osztályvezető egy hivatalban, akkor a hivatali dokumentumokat nem írhatja alá a személyazonosító igazolványához kapcsolódó e-aláírással, vagy egy cég ügyvezetője nem írhat alá céges dokumentumokat cégvezetői minőségben a személyazonosítói igazolványához kapcsolódó e-aláírással. Az eSzemélyi e-aláírás funkciójához kibocsátott tanúsítványban ugyanis nem szerepeltethetők cégekre, a cégeknél betöltött pozíciókra vonatkozó információk (pl. hogy az adott személy X cég képviselője, ügyvezetője3.
Fentiek összegzéseként kijelenthető, hogy amennyiben az üzleti életben szeretnénk elektronikus úton szerződni, írásbeli nyilatkozatokat tenni, azt kizárólag elektronikus aláírással tudjuk joghatályosan megtenni. Az elektronikus cégképviselet szabályozott és teljeskörűen elfogadott módja a cégképviselőnek igényelt elektronikus aláíró tanúsítvány, amelyben az illető személy titulusa és a szervezet is feltüntethető.
1 https://magyarorszag.hu/szuf_hirek_hirek#hir_reszletek,13848d46-ed6d-4762-8e63-befbf7ac65b1
2 102/2020. (IV. 10.) Korm. rendelet
a veszélyhelyzet során a személy- és vagyonegyesítő szervezetek működésére vonatkozó eltérő rendelkezésekről 7. § (2) A tagok a jogi személlyel kapcsolatos jognyilatkozataikat elektronikus üzenetben (e-mail) is közölhetik a jogi személlyel. Ha a tag jogi személy, a jognyilatkozatát minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírással, ennek hiányában azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással való hitelesítéssel kell aláírni. (…)
© 2024 Microsec zrt. | Cégjegyzékszám: 01-10-047218 | Adószám: 23584497-2-41