Sajnos még mindig számos alkalommal szembesülhetünk azzal, hogy valamilyen állami, önkormányzat vagy más közfeladatot ellátó közigazgatási szerv vagy hivatalos „személy” nem fogadja be az elektronikus csatornán keresztül eljuttatott (pl. központi emailcímre beküldött), elektronikusan aláírt iratot. Ez az eljárás nemcsak hogy nem ügyfél,- illetve környezetbarát (hiszen további papírok generálásáról, az ügyfél postára vagy ügyfélszolgálatra küldözgetéséről szól), hanem alapvetően jogszabályba ütköző is.
Ha állami, önkormányzati szervről van szó (pl. kormányhivatal – bármilyen ügykörben), akkor a minősített elektronikusan aláírt dokumentumok befogadása nem lehet kérdés, ugyanis az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (Eüsztv.) 17a. pontja alapján elektronikus ügyintézés biztosítására kötelezett állami szerv az összes államigazgatási szerv, a helyi önkormányzat, az Országos Bírósági Hivatal és a bíróságok, az alapvető jogok biztosa, az ügyészség, és további olyan állami, önkormányzati szervek, cégek, amelyek közfeladatot látnak el (pl. szemétszállítás) és jogszabály elektronikus ügyintézésre kötelezi őket. Emellett elektronikus ügyintézést biztosító szervek a közműszolgáltatók, a köztestületek (így pl. a szakmai és kereskedelmi kamarák, a tűzoltóságok), a közjegyzők, a végrehajtók és bármely más szervezet, amely vállalja az elektronikus ügyintézés biztosítását és ezt az Elektronikus Ügyintézési Felügyeletnek bejelenti.
A legegyszerűbb módja annak, hogy megtudjuk, elektronikus ügyintézésre kötelezett-e egy adott szervezet, ha a https://euf.gov.hu/nyilvantartasok oldalon lekérdezzük az „Elektronikus ügyintézést biztosító szervek nyilvántartását”, ami egy több, mint 4000 elemből álló Excel fájl, és tartalmazza az összes e-ügyintézésre kötelezett szervezetet.
Így ha pl. az önkormányzattól vagy bármilyen kormányhivataltól (így pl. okmányirodai, gyámügyi, földhivatali ügyintézés során) olyan elutasító választ kapunk, hogy „nincs elektronikus ügyintézési felületük”, tudnunk kell, hogy erre egyszerűen nem hivatkozhatnak: az úgynevezett e-papír szolgáltatás igénybevételével minden ilyen típusú szervnek be kell fogadnia az elektronikus úton beküldött, elektronikusan aláírt dokumentumokat. Ennek a jogszabályi alapja az Eüsztv. 3. § (1) bekezdése, amely kimondja, hogy „Magyarországon az ügyfelet megilleti a jog, hogy az elektronikus ügyintézést biztosító szerv előtti ügyét - az e törvényben meghatározott módon - elektronikusan intézze.” továbbá a 8. § (1) bekezdés alapján „az ügyfél jogosult az elektronikus ügyintézést biztosító szerv előtt az ügyei intézése során ügyintézési cselekményeit elektronikus úton végezni, nyilatkozatait elektronikus úton megtenni”.
A fentiek mellett panaszlevelünkben érdemes még az egész EU-ban egységesen irányadó ún. eIDAS rendeletre1 is hivatkozni, amelynek 25. és 46. cikke alapján a minősített elektronikus aláírás a saját kezű aláírással azonos joghatású és az elektronikus dokumentum joghatása és bírósági eljárásokban bizonyítékként való elfogadhatósága nem tagadható meg kizárólag amiatt, hogy az elektronikus formátumú. Az eIDAS rendelet tehát kimondja, hogy nem lehet megtagadni egy minősített elektronikus aláírással ellátott dokumentum joghatását csak azért, mert az nem papíron jött létre. A joghatás, amire az eIDAS rendelet utal, Magyarországon azt jelenti, hogy teljes bizonyító erejű magánokiratnak kell elfogadni az ilyen dokumentumot, hiszen a Polgári perrendtartásról szóló törvény ezt előírja2.
Elektronikus ügyintézésre kötelezett szervek esetén az Elektronikus Ügyintézés Felügyelethez lehet panasszal fordulni3, ha az ügyfél Eüsztv.-ben biztosított jogai sérültek (így pl. nem biztosítja számára az adott szerv az elektronikusan hiteles dokumentumok benyújtásának lehetőségét). A Felügyelet tizenöt napon belül megvizsgálja az ügyfél bejelentését és dönt az eljárás megindításáról. Érdemes az e-aláírt dokumentumunk elutasításakor rögtön felhívni az érintett szerv figyelmét erre a lehetőségre, így talán nagyobb lesz a hajlandóság az elektronikusan hiteles dokumentumok befogadására…
Olvassa el blogbejegyzésünket arról, hogy mit lehet tenni, ha egy szolgáltató nem fogadja el az elektronikusan aláírt dokumentumunkat?
1a belső piacon történő elektronikus tranzakciókhoz kapcsolódó elektronikus azonosításról és bizalmi szolgáltatásokról, valamint az 1999/93/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 910/2014/EU RENDELETE - https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014R0910&from=HU
2a Polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény
3Az ügyfél „felügyeleti vizsgálatot kezdeményezhet” https://euf.gov.hu/felugyeleti-vizsgalat
© 2024 Microsec zrt. | Cégjegyzékszám: 01-10-047218 | Adószám: 23584497-2-41